Portfel
Bez kategorii

Chargeback – możliwość reklamacji transakcji dokonanych kartą płatniczą

Błąd w autoryzacji przelewu? A może podwójne obciążenie karty płatniczej? Jeśli przydarzyła Ci się taka sytuacja, nie musi się to wiązać z długimi procedurami reklamacji w punkcie, w którym dokonywało się płatności. Kto i kiedy skorzysta z możliwości odzyskania utraconych środków?

Chargeback – możliwość reklamacji transakcji dokonanych kartą płatniczą

Słowo „chargeback” pochodzi z języka angielskiego i oznacza „obciążenie zwrotne”. Z usługi skorzystać mogą posiadacze kart kredytowych, debetowych przedpłaconych Visa oraz MasterCard. Opcja ta jest niezwykle korzystna dla konsumentów, ponieważ mają możliwość odzyskania środków utraconych w wyniku różnych sytuacji. Należy jednak wiedzieć, że usługa nie obejmuje kilku przypadków. Ubiegać się o zwrot można, jeśli przedmiotem reklamacji jest płatność kartą płatniczą stacjonarnie lub internetowo, a także jeśli wypłacając gotówkę z bankomatu obciążono pełna kwotą rachunek, natomiast konsument otrzymał tylko jej część. Natomiast chargeback nie obejmuje wpłat do wpłatomatów oraz błędnie wykonanych przelewów.

Kiedy i jak złożyć reklamację do banku?

Możliwość skorzystania z usługi chargeback następuje w wyniku wielu różnych sytuacji, do których należą błędy autoryzacji płatności, podwójne obciążenie karty płatniczej oraz nieuznanie przez sprzedawcę chęci unieważnienia transakcji. Obciążenie zwrotne jest również pewnego rodzaju zabezpieczeniem konsumenta, jeśli zapłacił za produkt lub usługę, których nie otrzymał, które są wadliwe lub niezgodne z opisem. Zdarza się również, że w historii płatności kartą znajdują się transakcje, których właściciel karty nie dokonał. W tym przypadku również może ubiegać się o reklamację. Aby tego dokonać, musi poinformować bank o potrzebie skorzystania z usługi. Najkorzystniej jest to zrobić poprzez kontakt z konsultantem na infolinii banku, gdyż informacje o tym, jakie dokumenty i dowody będzie trzeba przedłożyć, otrzyma się natychmiast. Czas wszczęcia postępowania może trwać nawet do 120 dni od dokonania transakcji.